PERINGATAN

Segala karya, gambar, penulisan, grafik dan illustrasi yang tersiar adalah hakcipta terpelihara . Sebarang pemilikan, perubahan, penyalinan, penyiaran atau sebagainya yang berkaitan haruslah mendapat keizinan serta dikreditkan sumber tersebut kepada Reka Kufi (SA 0215011-P).

Mereka juga peminat Khat Kufi

Wednesday 11 April 2012

Kelas Kufi Fatimi

Sebahagian daripada huruf-huruf yang dipelajari iaitu Ha dan Dal

Alhamdullillah. Berpeluang juga untuk mempelajari gaya kufi Fatimi. Kelas ini Kufi Fatimi diadakan di Muzium Kesenian Islam Malaysia, Kuala Lumpur pada setiap hari Sabtu. Seronok juga dapat mempelajarinya kerana setiap huruf mempunyai kiraan tinggi dan panjang yang tersendiri. Berbanding Kufi Murabba yang berbentuk kotak bersegi, jenis khat ini menggabungkan garisan lurus dan menlengkung. Cuba lihat huruf di gambar atas. 

Kufi Fatimi ini diambil nama sempena kerajaan Fatimiyyah di Mesir. Dinamakan Fatimiyyah bersempena dengan nama puteri Nabi SAW, Fatimah Az-Zahra. Kesan peninggalan daripada kerajaan Fatimiyyah yang masih wujud adalah Universiti Al-Azhar. Kejatuhan kerajaan yang bermazhab Syiah Ismailiyyah ini digantikan dengan kebangkitan kerajaan Ayubbiyyah yang terkenal dengan Salahuddin Al-Ayubbi.

No comments:

Post a Comment